Nå tror annonsørene på bedre tider i vente – men det slår ikke ut på markedsbudsjettene enda Halvparten av annonsørene ser lyset i enden av tunnelen.
Det store lagersalget? «Det har blitt sagt før, også av undertegnede; Skal norske media utfordre de globale gigantene er det ikke da lurt å samarbeide?», skriver Jan Morten Drange.
Når 8 av 10 sliter med å måle effekt, må vi gjøre noe «Drømmen hadde vært om vi hadde en felles bransjestandard for rapportering både offline og online – slik at ingen fikk lov å «jukse» med tallene til egen favør, og det ble lettere å få med ledelsen på ny tankegang», skriver Stine Stenhaug
Her vil norske annonsører bruke pengene sine 47 prosent av de største annonsørene vil redusere pengebruken.
En av fire norske annonsører vil bruke mindre penger i 2023 Men blant de største annonsørene er det forventet en større pengebruk til neste år.
77 prosent synes at det er utfordrende å måle effekter på tvers: – Gordisk knute Måling av effekt er fortsatt en utfordring i bransjen.